Zasady BHP w pracy

Rozpoczynając prace w jakiejkolwiek firmie, świeżo upieczony pracownik powinien zwrócić uwagę na to czy pracodawca wysyła go na szkolenie BHP. Jeżeli nie, mamy prawo się o takie szkolenie upomnieć, gdyż jest to obowiązek każdego przedsiębiorcy zatrudniającego ludzi do pracy, aby przeszkolić ich właściwie na wypadek wszelkiego typu nieszczęśliwych zdarzeń losowych. Ekipa zatrudniona w danym miejscu musi wiedzieć, jak ma się w danej sytuacji zachować, co robić, a przed czym się wstrzymać.

Poinformuj

Podstawowych zasad BHP obowiązujących w miejscu pracy jest naprawdę wiele. Ciężko byłoby je wszystkie spamiętać. Trudno także wymagać od pracownika, który zatrudniony został w celu realizacji zupełnie innych obowiązków zawodowych, aby specjalnie przyswajał tak obszerną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Trzeba jednakże wyczulić swoją załogę, uprzedzając ich w sferze zupełnie minimalnej wiedzy na temat BHP. Mamy tu na myśli chociażby pomocne w przypadku zagrożenia zdrowia czy życia, na przykład na skutek wybuchu pożaru, oprowadzenie pracownika po wszystkich zakątkach firmy. Nie ograniczajmy się jedynie do wskazania mu miejsca pracy, ale poza stanowiskiem przez niego zajmowanym, pokażmy mu również gdzie jest zaplecze, w którym miejscu znajduje się gaśnica, gdzie jest wyjście ewakuacyjne, serwerownia itd. Te wiadomości będą pomocne w momencie, gdy dojdzie do zwarcia, pojawi się ogień czy zablokowane zostanie główne wyjście z obiektu. Te proste informacje będą z pewnością wystarczające.

Wyczul

Wysyłając pracownika na profesjonalne szkolenie BHP wyczulamy go na pewne zachowania. To, jak dana osoba zachowa się w sytuacji kryzysowej jest zależne od wielu czynników, w tym między innymi od jej usposobienia, osobowości oraz charakteru. Wiele osób w zderzeniu z nieszczęśliwym zdarzeniem po prostu wpada w panikę. Po to właśnie jest zatem szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, aby ostrzec ekipę, by w razie czego starała się zachować spokój i wykazywała trzeźwością oraz logiką myślenia. Istotne jest to, żeby pracownicy wiedzieli i mieli świadomość tego, że w takich przypadkach najbardziej potrzebna jest wzajemna pomoc udzielana sobie przez każdego z osobna. W fachowo przeprowadzonych szkoleniu BHP część wykładów powinna zostać poświęcona właśnie temu zagadnieniu. Współpraca jest równoznaczna nie tylko ze wsparciem, ale także z pomocą świadczoną poszkodowanym. Czasem liczą się dosłownie minuty, dlatego należy wyczulić pracowników na nagłą, błyskawiczną reakcję. Nie ma czasu na zastanawianie się czy na pytanie jak zrobić sztuczne oddychanie bądź masaż serca. Trzeba działać szybko i sprawnie, wykazując się podstawową wiedzą, jaka zdobyta została na charakteryzowanym tu kursie.

Niezbędne akcesoria

W każdym miejscu pracy – niezależnie od tego czy mowa o dużym i świetnie prosperującym przedsiębiorstwie zatrudniającym szereg pracowników czy o prostej działalności gospodarczej z symboliczną garstką zatrudnionych, zawsze pracodawca powinien zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria. Zestaw takich sprzętów tworzą przede wszystkim apteczka medyczna. Pierwsza pomoc bez kluczowych przyborów czy narzędzi nie będzie możliwa, dlatego apteczkę trzeba obowiązkowo mieć zawsze. Ponadto istotnym elementem jest też gaśnica. Musi być aktualna – uwaga gaśnice też mają swój termin ważności! Konieczne okazuje się także poinformowanie pracowników, gdzie sprzęt tego rodzaju się znajduje, jak się go wydostaje z jego stałego miejsca oraz jak uruchamia. Tych wiadomości nie musi przekazywać bezpośrednio pracodawca, ale właśnie osoba przeprowadzająca szkolenie.